کد خبر : 83301

بازده منفی در زمین «خودرو»

بازده منفی در زمین «خودرو»

بررسی منحنی قیمت بازار خودروی کشور در سه بخش خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی نشان می‌دهد هر یک از این بازارها بازدهی متفاوتی در فصل نخست امسال داشته‌اند، هرچند البته فصل مشترکشان افت بازدهی است.

به گزارش خودروتک ، بازار خودروی کشور هرچند برخلاف چند سال گذشته شروع قیمتی توفانی را در ابتدای فصل نخست داشت اما رفته‌رفته آرام گرفت و منحنی قیمت نزولی شد. در‌حال‌حاضر نیز اخبار رسیده از بازار حکایت از آرامش نسبی قیمت‌ها دارد، آن هم در شرایطی که فعالان بازار می‌گویند عرضه با تقاضا متناسب نیست.

اتفاق مشترک در همه بخش‌های بازار خودروی سواری کشور طی بهار امسال، سیر نسبتا نزولی قیمتی خودرو پس از توفان فروردین است، با‌این‌حال از حیث بازدهی، بین سه بازار تحت بررسی (داخلی، مونتاژی و وارداتی) تفاوت وجود دارد.

محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بیشترین بازدهی منفی بازار خودرو در فصل نخست امسال نصیب وارداتی‌ها شده و کمترین بازدهی منفی نیز به نام خودروهای مونتاژی ثبت شده است. خودروهای داخلی با فاصله بیشتر نسبت به وارداتی‌ها و کمتر نسبت به مونتاژی‌ها، بین این دو قرار گرفته‌اند.

برای انجام این محاسبات، از هر گروه خودرویی در بازار آزاد، ۱۰ محصول انتخاب و قیمت هر یک از آنها در ابتدا و انتهای فصل نخست امسال لحاظ شده است. محاسبات «دنیای اقتصاد» می‌گوید، بازار خودروهای وارداتی در فصل نخست سال جاری بازدهی منفی ۲۲درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که بازار خودروهای داخلی و مونتاژی‌ها به ترتیب بازدهی منفی ۱۰.۵درصد و منفی ۶.۵درصد را ثبت کرده‌اند.

به عبارت بهتر، حدفاصل ابتدا و انتهای بهار امسال، میانگین قیمت در بازار خودروهای وارداتی ۲۲درصد، خودروهای داخلی ۱۰.۵درصد و خودروهای مونتاژی ۶.۵درصد افت کرده است.

هرچند نرخ بازدهی منفی در سه بازار تحت بررسی متفاوت از یکدیگر است، بااین‌حال فصل مشترک هر سه آنها افت نسبی قیمت در طول فصل و تاثیرپذیری‌شان از انتظارات تورمی و بازار ارز است.

بازار خودروی کشور در همه بخش‌های تحت بررسی در این گزارش، فروردین داغی را در قیمت پشت سر گذاشت. جدا از اینکه قیمت خودرو در همان تعطیلات نیمه فروردین امسال روند صعودی داشت، در نیمه دوم نیز تحت‌تاثیر افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به اوج رسید و منحنی قیمت رکورد زد.

پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و پاسخ ایران به این حمله، این اتفاق سبب رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز شد و در نتیجه منحنی قیمت در بازار خودرو سر به صعود گذاشت.

 

دنیای اقتصاد

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها