کد خبر : 82891

جزئیات توافق جدید ایران و آمریکا

 جزئیات توافق جدید ایران و آمریکا

نیویورک تایمز در گزارشی به تشریح نکات توافق احتمالی و نزدیک ایران و آمریکا پرداخته است. مقامات اسرائیلی نیز گفته‌اند در آستانه اعلام این توافق قرار داریم. از نظر کارشناسان، این توافق برای جلوگیری از یک اقدام نظامی است.

به گزارش خودروتک ، روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه 15 ژوئن (25 خرداد) در گزارشی نوشت، براساس توافق جدید میان نمایندگان ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰درصد را متوقف می‌کند و حملات از طریق نیروهای نیابتی خود، علیه نیروهای آمریکایی از جمله پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف خواهد کرد.

نیویورک تایمز می‌گوید این جزئیات را از مقامات ایرانی دریافت کرده است.

طبق گزارش این روزنامه، ایران قرار است همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری کند.

در چارچوب این توافق موقت، ایران انتظار دارد آمریکا از تشدید تحریم‌های اقتصادی و از توقیف نفتکش‌های ایرانی خودداری کند. همچنین آمریکا از صدور قطعنامه‌ها و تصمیمات و تحریم‌ها و مجازات‌های بین‌المللی در سازمان ملل متحد یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور خودداری خواهد کرد.

گفته می‌شود ایران زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند و در مقابل آمریکا هم میلیاردها دلار پول توقیف و مسدود شده ایران در کشورهای مختلف را آزاد خواهد کرد، اما تهران تنها می‌تواند این پول‌ها را برای اهداف بشردوستانه مثل خرید غذا و دارو، هزینه کند.

در چارچوب این توافق احتمالی جدید ۷ میلیارد دلار ایران در بانک‌های کره جنوبی هم آزاد خواهد شد، اما در یک بانک قطری نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند از آن تنها برای مصارف بشردوستانه (از جمله غذا و دارو) خرج کند.

به تازگی نیز ۲.۷ میلیارد دلار پول ایران در عراق آزاد شد، اما ایران تنها می‌تواند از این پول هم برای خرید خوراک و دارو استفاده کند.

خبرنگاران نیویورک تایمز گفته‌اند اطلاعات این گزارش را از طریق مقامات اسرائیل، آمریکا و ایران به دست آورده‌اند اما نام این مقامات را فاش نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است که دولت جو بایدن برای توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران و آزادی زندانیان آمریکایی به آرامی و بی سر و صدا با تهران در حال مذاکره است. این مذاکرات در راستای تلاش‌های آمریکا برای کاهش بحران و کاهش خطرات رویارویی نظامی با تهران انجام می‌گیرند.

هدف امریکا، دست یابی به توافق غیررسمی و غیرمکتوب است که برخی مسوولان ایرانی آن را "آتش‌بس سیاسی" نامیده‌اند.

دورنمای از این توافق "کوچک"، منع افزایش تنش در روابط ایران و آمریکاست که روزنامه نیویورک تایمز آن را "دشمنی طولانی‌مدت" نامیده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها