کد خبر : 83205

اختصاصی خودروتک؛

رؤیایی بود به اسم واردات خودرو

رؤیایی بود به اسم واردات خودرو

آن‌طور که گمرک ایران می‌گوید، واردات خودروی سواری در ۱۲ ماه سال گذشته به ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه رسیده است. این در حالی است که طبق وعده‌ها تنها در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ باید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد. این میزان واردات خودرو در صورتی رقم خورده که طبق آیین‌نامه واردات خودرو باید سالانه یک‌ میلیارد یورو برای این امر اختصاص پیدا می‌کرد.

به گزارش خودروتک ، طبق وعده‌ای که رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت داد، بنا بود پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو - در شهریور 1401 - حدود 100 هزار دستگاه خودرو تا انتهای پارسال و 100 هزار دستگاه نیز تا پایان بهار امسال وارد کشور شود؛ بنابراین تا به امروز حداقل باید 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد.

کارشناسان می‌گویند سیاست‌گذار ظاهراً به‌عمد مسیر ارزی واردات خودرو را نیمه‌مسدود کرده است. در عوض مسیر ارزی مونتاژ و واردات قطعه کاملاً باز است و گزاف نیست اگر بگوییم مونتاژ حق واردات را خورده است. طبق آمار، سال گذشته 8 میلیارد و 134 میلیون دلار ارز به خودرو و نیرو‌محرکه اختصاص یافته که سهم واردات خودرو از این رقم تنها 1.5 درصد، معادل 120 میلیون دلار، بوده است. اگر فرض کنیم ارز اختصاص‌یافته به خودرو و نیرو‌محرکه تا به امروز ثابت بوده - که البته قطعاً نیست - و از آن‌سو آخرین ارز اختصاصی به واردات خودرو -235 میلیون دلار- را لحاظ کنیم، سهم ارزی خودروهای خارجی طی امسال حتی به 3 ‌درصد نیز نمی‌رسد.

به دنبال بحث‌ها و انتقادهای مختلف در مورد افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، کافی نبودن عرضه و عدم کیفیت مورد انتظار برای برخی مشتریان، عده‌ای واردات خودرو را برای تأمین بخشی از تقاضا و اثرگذاری بر بازار مفید ارزیابی کردند و مجوزهایی برای واردات خودرو داده شد؛ اما با وجود گذشت ماه‌ها از اقدامات اولیه، هنوز حجم مطلوب واردات خودرو را شاهد نیستیم و عرضه مورد انتظار مردم از خودروی خارجی در بازار ملموس و مشهود نیست و سؤال این است که چه عواملی باعث شده که حجم واردات خودرو و همچنین عرضه خودروی خارجی در بازار اثرگذار نباشد؟

به‌عبارت‌دیگر، در واردات خودرو چرا حجم مطلوب و اثرگذار صورت نگرفت و چه مشکلاتی مطرح است که باعث شده مقدار واردات در حد کمتر از انتظار باشد. همچنین چه کسانی یا نهادها و شرکت‌هایی در این کار خوب کار نکردند و اقدامات اجرایی و موردنیاز برای واردات را انجام نداند و درنتیجه عرضه خودروی خارجی در حد مطلوب و مورد انتظار در بازار صورت نگرفت؟ از سوی دیگر، چرا خبری از خودروهای واردشده به کشور در بازار نیست و به بازار عرضه نشده‌اند؟ آیا احتمال افزایش قیمت ارز و درنتیجه قیمت خودرو در ماه‌های آینده، باعث شده که خودرو خارجی واردشده به کشور، فعلاً به بازار عرضه نشود؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که تکلیف واردات خودرو چه شد؟ گفت: کجای دنیا خودروی بی‌کیفیت را با این قیمت بالا به مردم می‌دهند. مردم تا کی آرزوی سوارشدن یک خودروی خوب را داشته باشند؟ محمد رشیدی مجلس در تذکری به وزیر صمت گفته بود: تکلیف واردات خودرو چه شد؟ کجای دنیا خودروی بی‌کیفیت را با این قیمت بالا به مردم می‌دهند. مردم تا چه زمانی آرزوی سوارشدن یک خودروی خوب را داشته باشند.

از سوی دیگر مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به علاقه‌مندی مسئولان در وزارت صمت برای واردات خودرو ارزان‌قیمت، گفت: استانداردها در ایران بیش‌ازحد زیاد است اما همه این موارد در تولید رعایت نمی‌شود و بسیاری از این استانداردها در تولید داخلی حذف می‌شد. اگر دولت خواهان واردات خودرو ارزان است باید مانند تولید داخلی از برخی گزینه‌های استاندارد بگذرند. در این صورت به‌راحتی می‌توان خودرو ۵ هزار دلاری وارد کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازی تاتاموتورز در هندوستان صاحب جگوار و لندروور است، افزود: صنعت خودروسازی در هند قوی است. سال‌ها پیش انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال این بود که تعاملات برای واردات خودرو از اروپا به سمت هند هدایت شود؛ اما مسئولان در آن زمان علاقه‌ای به واردات خودرو از هند نشان ندادند و متمایل بودند خودرو از اروپا وارد کنند. به گفته وی؛ ارزان‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودرو جهان به نام تاتا نانو در هند پیش‌فروش شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها